top of page

סיכום מאמר: השפעת התערבות מינדפולנס ויוגה בקרב אתלטים מה- NCAA Devision 1

עודכן: 24 במרץ 2021

שם המאמר:

A brief mindfulness and yoga intervention with an entire NCAA Division I athletic team: An initial investigation.


תקציר: מחקר נוסף מתחום המינדפולנס והספורט אשר פורסם ב-2014, בחן כיצד יישום תכנית מינדפולנס מסוג MAC (Mindfulness-Acceptance-Commitment) המשולבת עם תרגול יוגה ישפיע על נבחרת אתלטים (גברים) במכללות (N=13) בהשוואה לקבוצת ביקורת אשר לא עברה אף התערבות אלא רק שאלונים (N=13). המשתתפים קבוצת הניסוי ביצעה במשך חמישה שבועות שמונה מפגשי מינדפולנס באורך של שעה וחצי ולאחר כל מפגש מינדפולנס תרגלו שעה יוגה. המשתנים התלויים במחקר נלקחו בשאלוני דיווח עצמי ובנוסף נלקח גם 'משוב כתוב' (written feedback) אשר תומללו ונותחו. מכלל המדדים שלקחו נמצא כי המשתתפים בקבוצת הניסוי (תוך נבדקי: לפני אחרי) דיווחו לאחר ההשתתפות בסדנה על רמות גבוהות יותר של מינדפולנס, אנרגיה מוכוונת מטרה ורמות נמוכות יותר של סטרס נתפס בהשוואה לדיווח שלפניה. בהשוואה לקבוצת הביקורת המשתתפים בקבוצת הניסוי (בין נבדקי: קבוצת מינדפולנס מול ביקורת) דיווחו לאחר ההשתתפות בסדנה על רמות גבוהות יותר של מינדפולנס ואנרגיה מוכוונת מטרה (כלומר לא נמצא הבדל מובהק בין קבוצות הניסוי ברמות הסטרס הנתפס). מגבלות המחקר (מספר משתתפים נמוך מלכתחילה + נשירה) גרם למגבלות בניתוחים הסטטיסטיים. ייתכן שחלק מתוצאות המחקר נפגעו מכך ולכן ציינו החוקרים גם מגמות (trends) של שוניות שלא יצאו מובהקות בתוצאות התוך-נבדקיות בקרב המשתתפים בקבוצת הניסוי כגון: שיפור במצב חרדה ושיפור ברמות הדאגה.


הערות: המחקר הזה ספציפית לדעתי טוב בעיקר בגלל האופן שבו הוא מפרט את תכנית המינדפולנס והיוגה. יש בו המון הערות שיכולות לסייע למי שמתעניין בהתערבויות מינדפולנס והוא ממש מפרט מה הם עשו בכל אחד משמונת המפגשים במסגרת הסדנה. מעבר לכך תוצאות המחקר קצת אכזבו אותי באופן אישי וזה לא המחקר הראשון שנתקלתי בו בתחום המינדפולנס שבו גודל מדגם קטן פוגע באופן קריטי בניתוח הסטטיסטי ובהתאם גם בתוצאות. אבל בכל זאת המחקר הזה מלמד אותנו משהו והוא נעשה על אתלטים ברמה די גבוהה. גם מטעויות צריך ללמוד!


מקור: Goodman, F. R., Kashdan, T. B., Mallard, T. T., & Schumann, M. (2014). A brief mindfulness and yoga intervention with an entire NCAA Division I athletic team: An initial investigation. Psychology of Consciousness: Theory, Research, and Practice, 1(4), 339-356. http://dx.doi.org.ezprimo1.idc.ac.il/10.1037/cns0000022



bottom of page