top of page

מהי ה"פסיכולוגיה של הספורט" וכיצד היא עשויה לסייע גם למי שאינם ספורטאים?

בשנים האחרונות, צוברת הפסיכולוגיה של הספורט עניין רב במגוון מוקדים. ספורטאים רבים העידו שנעזרו בפסיכולוגים המתמחים בתחום הפסיכולוגיה של הספורט כדי להתמודד עם ההשפעות של הגורמים הפסיכולוגיים על רווחתם הנפשית וביצועיהם הספורטיביים: מייקל פלפס שסבל מדיכאון, קווין לאב שחטף התקף חרדה במהלך משחק, לואיס סוארז שסבל מבעיות התנהגות חמורות וגם מאמנו של פדרר סיפר שהוא עבד בצמוד לפסיכולוג ספורט בתחילת הקריירה שלדעתו השפיע על היציבות ארוכת השנים שלו. כלומר, ישנה משמעות מכרעת למרכיב הפסיכולוגי בקרב ספורטאים, אז לפניכם הסבר על הפסיכולוגיה של הספורט!



כיצד הכל התחיל?

הפסיכולוגיה של הספורט החלה את צעדיה הראשונים באמריקה הצפונית כאשר הפסיכולוג האמריקאי נורמן טריפלט (Tripeltt, 1898) תהה לעצמו מדוע רוכבי אופניים רוכבים מהר יותר כאשר הם רוכבים לצד רוכב אחר בהשוואה לרכיבה שהם מבצעים לבד. לאחר שטריפלט ירה את יריית הפתיחה, מי שבזכות עבודתו נחשב ל"אבי הפסיכולוגיה של הספורט" ו-ל"פסיכולוג הספורט הראשון" הוא נורמן גריפית' אשר רוב פעלו היה בין שנות ה-20 לשנות ה-40. גריפית', פתח את המעבדה הראשונה לחקר הפסיכולוגיה של הספורט באלינוי ועבד עם קבוצת הבייסבול שיקאגו קאבס אשר שכרו את שירותיו כדי שיסייע להם לשפר את ביצועיהם. מאז אותם שנים רחוקות, התפתחה הפסיכולוגיה של הספורט באופן אסטרונומי עד שהתגבשה לתחום מחקר ויישום בפני עצמו בתוך בעולם הפסיכולוגיה בו נעזרים ספורטאים וספורטאיות רבים ברחבי העולם.


מהי הפסיכולוגיה של הספורט?

"הפסיכולוגיה של הספורט והמאמץ (ושיפור הביצועים)" (sport and exercise psychology) הוא תחום מחקר ויישום אשר התפתח החל מסוף המאה ה-19 במטרה לשפר את הביצועים הספורטיביים של ספורטאים וספורטאיות. גיל, וויליאמס ורייפסטק (Gill, Williams & Reifsteck, 2017) הגדירו את הפסיכולוגיה של הספורט והמאמץ כ-"תחום מחקר מדעי של אנשים והתנהגויותיהם בהקשר של ספורט ופעילות גופנית (מאמץ) והשיטות היישומיות של הידע המחקרי". כלומר, הפסיכולוגיה של הספורט לא מתבססת רק על ידע קיים, אלא מכוונת להמשיך ולחקור את ההשפעה של גורמים מסוימים על הביצוע של הספורטאים. פסיכולוג העוסק בפסיכולוגיה של הספורט, ישאף לעבוד בשלושה ערוצים מרכזיים: (1) לימוד פסיכולוגי (psychoeducation), (2) ייעוץ \ טיפול ו-(3) מחקר.


במה מסייעת הפסיכולוגיה של הספורט?

ישנם שני תחומי עניין מרכזיים בפסיכולוגיה של הספורט (Weinberg & Gould, 2018): (1) רווחוה נפשית - כיצד השתתפות בפעילות ספורטיבית וגופנית משפיעה על ההתפתחות הפסיכולוגית, הבריאות והרווחה הנפשית של הפרט? ו-(2) ביצוע - כיצד משתנים פסיכולוגיים משפיעים על הביצוע של הפרט? הפסיכולוגיה של הספורט מיועדת לספורטאים וספורטאיות בכל הרמות, מאמנים ומאמנות, קבוצות, אנשי צוות מקצועי אך למעשה כל אדם יכול להיעזר בה בחייו בהתאם לצורך. כלומר, כל מי שרוצה להסתייע בידע מהתחום כדי לשפר את הרווחה הנפשית שלו.ה ו\או רמות ביצוע מסוימות (החל מתחרות אולימפית ועד מבחן באוניברסיטה) יכולים לפנות לפסיכולוגיה של הספורט בכדי להסתייע בהם.


כמה משפיע המרכיב הפסיכולוגי בביצוע ספורטיבי?

ישנן עדויות ניכרות למשמעות הנרחבת של הגורם הפסיכולוגי בביצוע: וינבגר וגולד (Weinberg & Gould, 2018) גורסים כי רוב מאמני הספורט מייחסים למרכיב הפסיכולוגי השפעה של 50% על הביצוע בענפי ספורט פתוחים בהם הספורטאים מתמודדים עם ספורטאים השקולים להם ברמה הפיזית (לדוגמא כדורסל) בעוד בענפי ספורט סגורים (לדוגמא גולף וטניס) ההשפעה עולה ל-80% עד 90%. בנוסף, במחקר אותו ערכו לינץ' וסקוט (Lynch & Scott, 1999) בו שאלו את הרצים המקצוענים הבכירים ביותר בארה"ב מהו החלק שהמרכיב המנטלי תופס בביצוע, דיווחו כלל הרצים במחקר כי הם מאמינים שהמרכיב הפסיכולוגי משפיע החל מ-50% עד 80% ואף 90% על הביצוע.


במה הפסיכולוגיה של הספורט יכולה לסייע למי שאינו.ה ספורטאי או ספורטאית?

כחלק מאיסוף הידע הפסיכולוגי הנרחב באמצעות מחקרים בתחום הספורט, התגבשו מספר כלים משמעותיים המקובלים היום בסיוע לספורטאים וספורטאיות לשפר את ההכנה המנטלית והפסיכולוגית שלהם לקראת ביצוע, כמו לדוגמא: הצבת מטרות, רילקסציה, דמיון מודרך, מדיטציה \ מינדפולנס, דיבור-פנימי וכיו"ב. בכל אחד מהכלים הללו גם אתם.ן יכולים להשתמש בחיי היום-יום שלכם.ן! אמנם הכלים הללו נועדו במקור לספורטאים, אך הם בעלי ערך רב גם למי שלא עוסק.ת בספורט ועשויים לסייע באתגרי החיים (לדוגמא, מבחן, ראיון עבודה וכו').


לסיכום, תחילת ההתפתחות של הפסיכולוגיה של הספורט בתוך עולם הפסיכולוגיה אכן התרחשה לפני שנים רבות, אך היא עדיין בשיא תהליך פריחתה ויש עוד עבודה רבה לעשות בכדי להטמיעה בקרב ספורטאים ומסגרות ספורט, כאשר פוטנציאל ההשפעה שלה הוא עצום. אחזור ואדגיש, שלא רק ספורטאים וספורטאיות יכולים להסתייע בפסיכולוגיה של הספורט אלא כל מבצע או אדם אשר חווה אתגר פסיכולוגי או מנטלי ורוצה להתגבר עליו. במידה והתוכן עניין אתכם.ן ולמעוניינים להעמיק, אני מצרף כאן סרטון שמסביר קצת על כלים פסיכולוגיים ומשם תוכלו להעמיק יותר בכל כלי שתבחרו.




bottom of page