top of page

מהי הייחודיות של Flow ומצבי ה"ביצוע המיטביים" של ספורטאים וספורטאיות וכיצד ניתן להגיע אליהם?

קרה לכם\ן פעם שביצעתם\ן פעולה מסוימת שהרגישה כל כך טוב והכל הסתדר באופן הרמוני כך שהיה נראה לכם\ן שהפעולה "מתרחשת מעצמה"? או שהייתם\ן כל כך שקועים\ות במשהו עד שלא הרגשתם\ן את הזמן חולף? אני מניח שלכל אחד ואחת מכן יש אירוע כזה שעולה לו או לה בראש: ממשחק ספורט, מבחן שהלך טוב, בזמן יצירת דבר מה או בסתם בילוי נעים עם חברים. אז התחושה הזו היא די שכיחה, וכשהיא מתרחשת בזמן ביצוע ספורטיבי של ספורטאים וספורטאיות – לרוב מתרחשים פלאים.


נתחיל בסיפור: ישנו ביצוע אחד מיוחד שעולה לי לראש כשאני חושב על המונח Flow: ב-22.1.2006 במשחק בין לוס אנג'לס לייקרס לטורונטו ראפטורס במסגרת משחקי העונה הסדירה בליגת ה-NBA קלע קובי בראיינט (ז"ל) 81 נק', וקבע את התוצאה השנייה הגבוהה ביותר בכל הזמנים לשחקן בודד במשחק ב-NBA. לאחר המשחק נשאל קובי מספר שאלות לגבי אותו משחק, ובאחת מהן ענה: "להגיד שהבנתי מה קורה יהיה שקר. פשוט נשאבתי פנימה". בהמשך, התייחס קובי למצב הזה כ- "The Zone" ותיאר אותו כ: "מצב של ביטחון עילאי. אתה מנסה להישאר נוכח (ברגע) ואתה לא חושב על מה שקורה סביבך, כי אתה יכול לאבד את זה בשנייה”.


אז מהו אותו Flow? ומה ההבדל בינו לבין ה-Zone? חוקרים מתחום הספורט זיהו לאורך השנים מספר מרכיבים פסיכולוגיים הנדרשים בכדי להגיע לביצוע אופטימלי (Ravizza, 1977). מצבי ביצוע אופטמילי אלו, ידועים בתור חווית שיא (peak experience; Ravizza, 1977), ביצוע שיא (peak performance; Privette, 1981) ו-Flow (Csikszentmihalyi, 1990). כלומר, המצב אותו תיאר קובי בראיינט בדומה לספורטאים רבים כמוהו כ-Zone מוגדר בספרות הפסיכולוגיה המקצועית כ-Flow. לעיתים, משתמשים בהם כמושגים נרדפים או מקבילים, אולם מבחינה ספרותית ההבדל בניהם נשאר עמום (Cooper, 1998). המונח Flow, מגיע מעולם הפסיכולוגיה החיובית והוא מתאר את ה'חוויה האופטימלית' (optimal experience) המאופיינת בתנאים אופטימליים כמו רגשות חיוביים, קשב ממוקד, רוגע וגם תחושת חוסר מאמץ ואוטומטיות (Kaufman, Glass, & Pineau, 2018). אתה המונח Flow, כפי שהוא מוכר כיום בעולם הפסיכולוגיה של הספורט, הגה הפסיכולוג האמריקאי-הונגרי מיהאיי צ'יקסנטמיהאיי (Csikszentmihalyi, 1990) אשר הגדיר Flow כ-"מצב שבו הכל מסתדר ונוצרים תנאים מיוחדים של היטמעות והנאה מוחלטים בעת ביצוע פעולה נתונה".


מהם מרכיבי חווית ה-Flow? מצב ה-Flow מאופיין באמצעות תשעה מרכיבים (Csikszentmihalyi, 1990; S. A. Jackson & Eklund, 2002): (1) מאזן המאמץ הנתפס מול היכולת הנתפסת, (2) בהירות המטרות, (3) פידבק ברור וחד משמעי לאור המטרות, (4) היטמעות בפעולה ומודעות כזו שהפעולה נעשית כמעט אוטומטית, (5) ריכוז מלא בביצוע הפעולה הנתונה, (6) תחושת שליטה, (7) אובדן 'מודעות עצמית' (אי-בחינה עצמית), ( טרנספורמציה של תחושת זמן באופן שבו מורגש שהזמן מאט או רץ קדימה ו-(9) חוויה 'אוטוטלית' כך שההנאה מגיעה מעצם ביצוע הפעולה עצמה. לכל אחד מהמרכיבים ישנה השפעה שונה, וכדי שיתרחש מצב ה-Flow אין צורך שכל תשעת המרכיבים יתקיימו בהכרח או באותה עוצמה.


כיצד מגיעים ל-Flow? ישנן מגוון דעות באשר לאופן שבו ניתן להגיע ל-Flow והאם בכלל השגת המצב וההישארות בו הם נשלטים (Kaufman, Glass, & Pineau, 2018). מחקרים מציעים שמצב ה- Flow הוא תוצאה של אינטראקציה בין מספר גורמים כגון: גורמים חיצוניים (לדוגמא: תמיכה חברתית), גורמים פנימיים (לדוגמא: רגשות) וגם משתנים כלליים נוספים (לדוגמא: הכנה לביצוע) אשר משפיעים על הסיכוי להגעה ל-Flow על ידי הספורטאי (Hardy, Jones, & Gould, 1996). לפי קאופמן, גלאס ופיניאו (Kaufman, Glass, & Pineau, 2018) הגעה למצב ה-Flow היא נשלטת, או לפחות ניתן להגיד שהתנאים הפסיכולוגיים שעשויים להוביל ל-Flow הינם נשלטים. לדעתי, אי אפשר להשיג Flow באופן ישיר, אבל אפשר לפעול בדרכים רבות שאינן רק פסיכולוגיות (לדוגמא: הכנה פיזית וניטור מכשולים ידועים מראש) כדי להעלות את ההיתכנות לכך שיתרחש בעת ביצוע (או בשגרת האימונים). אחת הטכניקות המקושרות ביותר להשגת מצב ה-Flow היא מינדפולנס ומחקרים רבים הראו קשר חזק בין תרגול מינדפולנס והשגת מצב Flowבקרב ספורטאים (Hill, Schücker, Hagemann, & Strauß, 2020; Gardner & Moore, 2004).


לסיכום, כפי שראינו מאותו ערב היסטורי של קובי בראיינט, מצב ה-Flow הוא מצב של חיבור, מודעות וזרימה שכאשר הוא מתחבר עם ביצוע ספורטיבי - שחקן NBA יכול לקלוע גם 81 נק'. ספורטאים וספורטאיות רבים שואפים להגיע למצב הזה בביצועיהם. ישנם מרכיבים רבים (בניהם מרכיבים פסיכולוגים) אשר נחוץ לטפח אותם ולטפל בהם בכדי לאפשר היתכנות של הגעה ספונטנית למצב ה-Flow. אני ממליץ לכל אחד ואחת מכן שמעוניינים להגיע למצב Flow בביצוע או סתם בחיי היום יום (Micro-Flow מתייחס למצבים שבהם אנו נמצאים ב-Flow גם בעת ביצוע פעולות פשוטות) לבחון את תשעת ממדי ה-Flow ולשאול את עצמכם: "איך אני יכול לקדם כל גורם Flow בחיי (האישיים ו\או הספורטיביים)?". בכדי לסייע לכם\ן ולהקל עליכם\ן בפוסט הבא אכתוב על תרגול מינדפולנס לספורטאים ו-Flow.


בכדי לחדד ולהעמיק את הנושא לכל המעוניין\ת, אני מצרף סרטון נחמד שמנתח את האופן שבו סטף קרי נמצא ב-Flow מתמשך וכיצד הדבר משפיע על הביצוע שלו: https://www.youtube.com/watch?v=hkFyQdHCgas


המשך יום נפלא!

"Kobe Bryant" by alexwaltasss is marked with CC0 1.0



bottom of page